Omgaan met verandering

Hoe flexibiliteit je
bedrijf kan redden

Omgaan met verandering

Wanneer je onze social media een beetje gevolgd hebt zul je ongetwijfeld gelezen hebben dat wij deze maand ons 45-jarig bestaan vieren. Wij zijn ontzettend blij dat Eurom deze mijlpaal heeft bereikt, en blikken dan ook graag terug over de jaren heen. Wanneer we dat doen zien we dat er toch heel veel veranderd is. Zowel binnen het bedrijf als in de markt zijn er veel zaken veranderd. Dat kan lastig worden voor je organisatie, maar gelukkig is Eurom altijd flexibel geweest en kon zo op tijd inspelen op alle veranderingen.

 

Van boer naar burger

In de beginjaren, toen Eurom nog ‘Euromac’ was (zie onze Facebook post hierover) lag onze core business ergens anders dan waar het nu ligt. Wie bekend is met onze producten weet dat we voornamelijk producten ontwikkelen voor in en rondom het huis. Producten, specifiek ontwikkeld voor de consument: de ‘gewone’ man of vrouw.

Dit was 45 jaar geleden wel anders. Toen waren de producten een stuk minder verfijnd, maar robuuster en steviger. De doelgroep was namelijk de agrarische sector, wat in de jaren 80 en 90 nog booming business was. In de landbouw was er veel vraag naar producten die het leven op het land makkelijker maakte. Hogedrukreinigers met veel vermogen om de tractors te wassen, aggregaten om ook midden in het weiland stroom te krijgen, pompen om het land te beregenen. Nederland had behoefte aan kwalitatieve, professionele producten, en Eurom leverde deze.

Maar met de ontwikkelingen binnen Nederland voelde Eurom zich genoodzaakt ook te ontwikkelen. De landbouwsector kromp, mensen trokken van het platteland meer naar steden, en de vraag naar professionele producten daalde. Eurom besloot het over een andere boeg te gooien, en zich te richten op de consumenten markt. De kennis en kunde rondom elektrische producten bezaten ze meer dan genoeg, na jaren de ingewikkeldste professionele producten te ontwikkelen en verbeteren. Deze kennis kon óók toegepast worden op producten voor binnenshuis, en zo groeide ons aanbod van producten geleidelijk. Met elk nieuw product groeide de kennis, en zo groeide ook onze zes hoofdcategorieën: reiniging, tuin & recreatie, terrasverwarming, verwarming, klimaatbeheersing en aggregaten.

 

Slim aanpassen

Andere veranderingen door de jaren heen zijn minder ingrijpend geweest, maar niet minder belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de technologische evolutie. De laatste jaren zijn er gigantische stappen gemaakt als het komt op elektronica. Zo kan bijna alles tegenwoordig smart gemaakt worden. Heb je bijvoorbeeld al gehoord van de koelkast die zelf bijhoudt wat er in de koelkast staat, en een product op het boodschappenlijstje zet wanneer het bijna op is? Of wat dacht je van het principe smart home, waarin je (bijna) alles in huis met een afstandsbediening aan en uit kan zetten?

Dit soort toepassingen zijn misschien voor jou nog een ver-van-je-bed-show, maar de technologieën erachter zijn ontzettend interessant en veelbelovend. Daarom werken wij er hard aan om nieuwe technologieën in onze producten te verweven. Zo hebben we al een aardige collectie smart producten. Producten zoals verwarmingstoestellen, airconditioners of terrasverwarmers die je met je mobiele telefoon via wifi kan bedienen. Ideaal wanneer je eerder van werk vertrekt en je wilt vast de kachel in de woonkamer aanzetten. Door middel van dit soort toevoegingen aan onze producten proberen we niet alleen mee te gaan met de markt, maar ook echt een bijdrage te leveren. Natuurlijk om zelf als bedrijf relevant te blijven, maar óók om de markt te prikkelen meer te innoveren. Zodat we met zijn allen betere producten op de markt zetten.

 

Bij je bron blijven

Deze veranderingen hebben er door de jaren heen voor gezorgd dat Eurom exponentieel is gegroeid. Dit is natuurlijk heel goed en zeer welkom, maar brengt wel nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe blijf je een warm en klein familiebedrijf wanneer je zoveel groeit? Vaak is het zo dat hoe groter je wordt, hoe bureaucratischer, en dan verlies je vaak de identiteit waar je mee begon. Bij Eurom heerst een echte teamspirit: we werken samen keihard, voor elkaar maar ook voor onze klanten. Wanneer iets niet lijkt te kunnen dan doen we er een schepje bovenop waardoor het tóch lukt. En dit aspect van het ‘familiebedrijf zijn’ is iets wat we proberen te behouden, hoe hard we ook groeien.

 

Kortom, Eurom heeft veel te maken gehad met veranderende omgevingen en samenlevingen. Hierbij was het vermogen om aan te passen elke keer weer een sterkte punt dat eraan heeft bijgedragen dat we deze maand ons 45 jarig jubileum vieren. Alle veranderingen hebben ook het bedrijf veranderd, op een goede manier. Maar één ding dat onveranderd is gebleven is onze motivatie. Elke dag werken wij nog keihard om een mooi product in de winkels te zetten. Een product dat goed werkt, veilig is, en jouw leven hopelijk net wat makkelijker of comfortabeler maakt. Want aan het eind van de dag is het nog steeds zo: zonder de consument geen bedrijf. Daarom willen we ook nog kwijt: bedankt voor het vertrouwen in ons!

 

Bekijk ook onze andere blogs: